Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.03.2016 09:26 - България си наряза самолетите, вместо да остави за музея, а някои можеха още да летят
Автор: koshava Категория: Други   
Прочетен: 1408 Коментари: 1 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg




България си наряза самолетите, вместо да остави за музея, а някои можеха още да летят

2 Декември 2015

Георги Николов
image


Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук

България при падането на комунизма е имала 701 летателни машини (самолети и хеликоптери), от тях – 225 бойни самолета и 165 броя в т. нар. „горещ резерв“.
За разлика от военната авиация, след 1990 г. гражданската се развива. Въпреки злополучната продажба на националния превозвач авиокомпания „Балкан” към 1999 г., следващото правителство създаде нова – „България Ер”, която после беше приватизирана. Появиха се частни авиокомпании, много от които използваха стари самолети за чартърни полети – товарни и граждански. После започнаха да купуват от Запад самолети на старо и нови на лизинг.

В това време военната авиация западаше стремително. Непрекъснатото свиване на армията от 1990 . насам и остаряването на техниката е свело днес бойната авиация до 20-ина самолета, годни да летят. От тях 10 са МИГ 21, модели на повече от 50 години, макар и някои да са произведени по-късно и после модернизирани.

За останалите злополучно известни МИГ 29 парламентът гласува спорна сделка двигателите им да се ремонтират в Полша, което влече неприятности с производителя на самолетите и оставя съмнения за корупция. Защото завод „Терем” („Георги Бенковски”) в Пловдив има документация и лиценз за такъв ремонт. Заводът е продаден през 1998 г. , заедно с общо 2700 души уникални авиационни специалисти. В момента в този завод работят 300 души, а досега в него са ремонтирани 26 двигателя на „МИГ 29“, за периода 1995 до 2009 г.
image

Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук


Представителят на компанията МИГ в България, бившият космонавт ген. Александър Александров каза неотдавна в интервю, че „заводът притежава абсолютно законно пълен комплект документация и „стендово” оборудване за ремонта на двигателите, с изключение на най-новите бюлетини” (виж тук).
Според Александров до 2012 г. в завода са ремонтирани 144 самолета на Румъния, Полша, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия и Мали, а също 441 двигателя на Германия, Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия, Нигерия, Малайзия и Етиопия.
imageimageimageimage




Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук

„Сигурен съм, че такава е историята и на другите продадени стратегически заводи”, казва Александров.
И прави равносметка за нарязаните самолети – първо „МиГ-21“, МиГ-23“ и „МиГ-23БН“. За много от тях генералът твърди, че са нарязана абсолютно безпричинно. А летци поясняват, че някои от самолетите МИГ 23, които се виждат на снимката нарязани, са били съвсем нови, с минимален брой летателни часове, въпреки че са стари модели.
Също така са нарязани на скрап „СУ-22М4“. „СУ-25“ са продадени на други държави или също са бракувани.

Във Фейсбук през 2011 г. се появява страница „Да спасим българската авиационна история”, в която са публикувани множество снимки от изоставени и нарязани на скрап самолети.
Там се появява фоторепортаж за последните МИГ-ове от летището в Доброславци – преди и след нарязването им, което става през март-април 2007 г., след като те дълго стоят неподдържани и без да летят. В бележка към фоторепортажа администраторите на страницата пишат: „Някои от тях бяха на по 120 часа, нямаха грам прашинка под капаците. Чисто нови! …Уникален самолет, лека му пръст!”

Тези 5 самолета МИГ 21, различни модификации, някои от които останали по един единствен брой в България, са продадени за скрап от Министерство на отбраната през 2011 г. с начална цена около 4 хил. лева. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общонст във Фейсбук

Коментари във Фейсбук под репортажа са писали и хора, някои от които са служили на тези самолети:
Ивац Иванов - плаче ми се като гледам как режат машината, на която съм служил… Бях влюбен в тази машина… Аз посрещнах последните Мигове на Доброславци, поделение 32 010.
Biser Tomov - Като се сетя,че съм ги обслужвал тия самолети там (2000-2002), как да не ми стане гадно… прекрасни машини бяха…

През 2011 г. Министерство на отбраната пусна на търг и 5 стари самолета МИГ 21, различни модификации, с начална цена 4000-4500 лева. Те са изкупени за скрап.
На летище София встрани от хангарите постепенно са нарязани на части стари самолети Ан-12, Ту-134, Вае-146, Ан-24, L-410, Як-40 и вертолети Ка-32.

Ентусиасти се безуспешно са се опитвали опитват да убедят летищните власти и военното министерство да не продава за скрап самолети, а да ги запази като експонати, защото някои от тях са уникални, по един останал модел.
 Те имат данни, че някои от старите самолети, купени на търг у нас, са ремонтирани и летят в …САЩ или са в чужди музеи. Най-малко 7 бивши български военни машини със снето въоръжение летят в Ланкастър, САЩ (LNC/KLNC) – изтребител МиГ-23 (борден номер 022), два бойни вертолета Ми-24 (бордни номера 118 и 120), два броя учебни L-39 (бордни номера 107 и 109), един L-29 (борден номер 75), хеликоптер Ми-2 (борден номер 211), съобщава през 2011 г. авиационният фотограф Огнян Стефанов .

Източник:e-vestnik.bg/24090/balgariya-si-naryaza-samoletite-vmesto-da-gi-prati-v-muzeya-a-nyakoi-mozheha-oshte-da-letyat/
  

Смъртта на един авиационен полк:socbg.com/2015/04/смъртта-на-един-авиационен-полк.html


Тагове:   оръжия,   самолети,   история,


Гласувай:
2



1. djem - Откакто сме в ЕС, има Генерална заповед всички министерства и правителства,
22.03.2016 11:29
която гласи "България да остане в близките 20 години основно "бедна държава" за да се изолира всеки начин за обогатяване. България изкуствено се държи на "глад" основно пенсии и мин.заплати, като се подчертава робската й зависимост от по-мощните държави. освен това досега нито едно правителство не е засвидетелсвувало, че е умно и умее да използва резервите като приходи, а архивите - да ги предоставя на туристите за привличане на инвестиции.
Б.Б не блести с много ум, не е мениджър, не е бизнесмен, той е военен стратег, нищо повече. А и останалите от МС също не доказват че са бизнесмени, да обръщат всеки архив (стари самолети, стари сгради и др. антики) - в печалба за държавата. В замяна на това, пък частниците се възползват от начина за забогатяване именно като предоставят тези антики на туристите.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: koshava
Категория: Други
Прочетен: 1746670
Постинги: 1229
Коментари: 1512
Гласове: 1943
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031