Най-четени
1. cchery
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
Най-активни
1. sarang
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. djani
8. metaloobrabotka
9. iw69
10. rosiela
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. djani
8. metaloobrabotka
9. iw69
10. rosiela
Постинг
22.03.2016 09:26 -
България си наряза самолетите, вместо да остави за музея, а някои можеха още да летят
България си наряза самолетите, вместо да остави за музея, а някои можеха още да летят
2 Декември 2015
Георги Николов
Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук
България при падането на комунизма е имала 701 летателни машини (самолети и хеликоптери), от тях – 225 бойни самолета и 165 броя в т. нар. „горещ резерв“.
За разлика от военната авиация, след 1990 г. гражданската се развива. Въпреки злополучната продажба на националния превозвач авиокомпания „Балкан” към 1999 г., следващото правителство създаде нова – „България Ер”, която после беше приватизирана. Появиха се частни авиокомпании, много от които използваха стари самолети за чартърни полети – товарни и граждански. После започнаха да купуват от Запад самолети на старо и нови на лизинг.
В това време военната авиация западаше стремително. Непрекъснатото свиване на армията от 1990 . насам и остаряването на техниката е свело днес бойната авиация до 20-ина самолета, годни да летят. От тях 10 са МИГ 21, модели на повече от 50 години, макар и някои да са произведени по-късно и после модернизирани.
За останалите злополучно известни МИГ 29 парламентът гласува спорна сделка двигателите им да се ремонтират в Полша, което влече неприятности с производителя на самолетите и оставя съмнения за корупция. Защото завод „Терем” („Георги Бенковски”) в Пловдив има документация и лиценз за такъв ремонт. Заводът е продаден през 1998 г. , заедно с общо 2700 души уникални авиационни специалисти. В момента в този завод работят 300 души, а досега в него са ремонтирани 26 двигателя на „МИГ 29“, за периода 1995 до 2009 г.
Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук
Представителят на компанията МИГ в България, бившият космонавт ген. Александър Александров каза неотдавна в интервю, че „заводът притежава абсолютно законно пълен комплект документация и „стендово” оборудване за ремонта на двигателите, с изключение на най-новите бюлетини” (виж тук).
Според Александров до 2012 г. в завода са ремонтирани 144 самолета на Румъния, Полша, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия и Мали, а също 441 двигателя на Германия, Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия, Нигерия, Малайзия и Етиопия.
Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общност във Фейсбук
„Сигурен съм, че такава е историята и на другите продадени стратегически заводи”, казва Александров.
И прави равносметка за нарязаните самолети – първо „МиГ-21“, МиГ-23“ и „МиГ-23БН“. За много от тях генералът твърди, че са нарязана абсолютно безпричинно. А летци поясняват, че някои от самолетите МИГ 23, които се виждат на снимката нарязани, са били съвсем нови, с минимален брой летателни часове, въпреки че са стари модели.
Също така са нарязани на скрап „СУ-22М4“. „СУ-25“ са продадени на други държави или също са бракувани.
Във Фейсбук през 2011 г. се появява страница „Да спасим българската авиационна история”, в която са публикувани множество снимки от изоставени и нарязани на скрап самолети.
Там се появява фоторепортаж за последните МИГ-ове от летището в Доброславци – преди и след нарязването им, което става през март-април 2007 г., след като те дълго стоят неподдържани и без да летят. В бележка към фоторепортажа администраторите на страницата пишат: „Някои от тях бяха на по 120 часа, нямаха грам прашинка под капаците. Чисто нови! …Уникален самолет, лека му пръст!”
Тези 5 самолета МИГ 21, различни модификации, някои от които останали по един единствен брой в България, са продадени за скрап от Министерство на отбраната през 2011 г. с начална цена около 4 хил. лева. Снимка: “Да спасим българската авиационна история”, общонст във Фейсбук
Коментари във Фейсбук под репортажа са писали и хора, някои от които са служили на тези самолети:
Ивац Иванов - плаче ми се като гледам как режат машината, на която съм служил… Бях влюбен в тази машина… Аз посрещнах последните Мигове на Доброславци, поделение 32 010.
Biser Tomov - Като се сетя,че съм ги обслужвал тия самолети там (2000-2002), как да не ми стане гадно… прекрасни машини бяха…
През 2011 г. Министерство на отбраната пусна на търг и 5 стари самолета МИГ 21, различни модификации, с начална цена 4000-4500 лева. Те са изкупени за скрап.
На летище София встрани от хангарите постепенно са нарязани на части стари самолети Ан-12, Ту-134, Вае-146, Ан-24, L-410, Як-40 и вертолети Ка-32.
Ентусиасти се безуспешно са се опитвали опитват да убедят летищните власти и военното министерство да не продава за скрап самолети, а да ги запази като експонати, защото някои от тях са уникални, по един останал модел.
Те имат данни, че някои от старите самолети, купени на търг у нас, са ремонтирани и летят в …САЩ или са в чужди музеи. Най-малко 7 бивши български военни машини със снето въоръжение летят в Ланкастър, САЩ (LNC/KLNC) – изтребител МиГ-23 (борден номер 022), два бойни вертолета Ми-24 (бордни номера 118 и 120), два броя учебни L-39 (бордни номера 107 и 109), един L-29 (борден номер 75), хеликоптер Ми-2 (борден номер 211), съобщава през 2011 г. авиационният фотограф Огнян Стефанов .
Източник:e-vestnik.bg/24090/balgariya-si-naryaza-samoletite-vmesto-da-gi-prati-v-muzeya-a-nyakoi-mozheha-oshte-da-letyat/
Смъртта на един авиационен полк:socbg.com/2015/04/смъртта-на-един-авиационен-полк.html
WikiLeaks: САЩ искали от България участи...
Is it true the first known battle was in...
Швеге, пета глава
Is it true the first known battle was in...
Швеге, пета глава
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
djem -
Откакто сме в ЕС, има Генерална заповед всички министерства и правителства,
22.03.2016 11:29
22.03.2016 11:29
която гласи "България да остане в близките 20 години основно "бедна държава" за да се изолира всеки начин за обогатяване. България изкуствено се държи на "глад" основно пенсии и мин.заплати, като се подчертава робската й зависимост от по-мощните държави. освен това досега нито едно правителство не е засвидетелсвувало, че е умно и умее да използва резервите като приходи, а архивите - да ги предоставя на туристите за привличане на инвестиции.
Б.Б не блести с много ум, не е мениджър, не е бизнесмен, той е военен стратег, нищо повече. А и останалите от МС също не доказват че са бизнесмени, да обръщат всеки архив (стари самолети, стари сгради и др. антики) - в печалба за държавата. В замяна на това, пък частниците се възползват от начина за забогатяване именно като предоставят тези антики на туристите.
цитирайБ.Б не блести с много ум, не е мениджър, не е бизнесмен, той е военен стратег, нищо повече. А и останалите от МС също не доказват че са бизнесмени, да обръщат всеки архив (стари самолети, стари сгради и др. антики) - в печалба за държавата. В замяна на това, пък частниците се възползват от начина за забогатяване именно като предоставят тези антики на туристите.
Търсене
Блогрол
1. Не мога да простя! Никога!
2. Обичай това, което имаш, преди животът да те научи да обичаш онова, което си имал!
3. Планът срещу славянските народи и света
4. Робските народи не познават своята история, благоговеят пред чуждата култура и раждат политици, които предават техните интереси
5. Кой кой е в Българя. Кой създаде групировките, кой ги обезглави и кой дърпа конците до днес!
6. Няколко признака, че краят е близо-ние ли донесохме злото в този свят
7. Цигани, евреи, българи-Как циганите изгубили азбуката си. Циганската инвазия
8. 1989 г.: За заплахата турската армия да влезе в София и как не бе изпълнен планът „Хан Тервел”
2. Обичай това, което имаш, преди животът да те научи да обичаш онова, което си имал!
3. Планът срещу славянските народи и света
4. Робските народи не познават своята история, благоговеят пред чуждата култура и раждат политици, които предават техните интереси
5. Кой кой е в Българя. Кой създаде групировките, кой ги обезглави и кой дърпа конците до днес!
6. Няколко признака, че краят е близо-ние ли донесохме злото в този свят
7. Цигани, евреи, българи-Как циганите изгубили азбуката си. Циганската инвазия
8. 1989 г.: За заплахата турската армия да влезе в София и как не бе изпълнен планът „Хан Тервел”